maandag 13 juni 2016

Wat is de invloed van nieuwe media op interne communicatie?

Om de interne communicatie op niveau te houden moet men met de buitenwereld meedoen. Tegenwoordig is bijvoorbeeld Social media niet meer weg te denken. Mede door Social media is het voor collega’s eenvoudiger om met elkaar te communiceren. 


Bijna iedereen maakt tegenwoordig gebruik van een smartphone en heeft deze elke dag bij zich. Via een smartphone kan men snel korte berichten, in steeds minder tijd versturen. Deze berichten worden dan veelal verstuurd via WhatsApp, Twitter en Facebook. Via WhatsApp kan men ook een groepsapp openen, hierin kunnen collega’s dan snel reageren op elkaar.  Echter kan het wel zijn dat de berichten wat slordig en onzorgvuldig zijn, dit omdat deze berichten vaak snel even tussendoor worden verstuurd. Bij sommige medewerkers, met name de wat oudere medewerkers blijft de behoefte om face to face te spreken groot. Men is dan van mening dat de boodschap dan beter overkomt en dat er minder misverstanden ontstaan omdat je ook de non-verbale uitdrukkingen dan kunt zien.

Nieuw media vormt zowel een kans als bedreiging voor de interne communicatie binnen bedrijven.
Zoals hierboven beschreven kunnen medewerkers middels Social media snel met elkaar communiceren en kunnen meerder mensen tegelijkertijd in een app met elkaar communiceren. Echter veroorzaakt Social media wel dat er geen strikte lijn meer is tussen interne communicatie en externe communicatie. Dit komt doordat via Social media ook veel extern gecommuniceerd wordt, bijvoorbeeld met de klanten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten